בלוגים של חברי הקהילה
Archives for June 2020 « Recent Articles
איזה מן פתוח ארגוני יהיה רלוונטי לעולם שייווצר עם שוך המשבר?
מפגש זה יועד לחשוב ביחד על כיווני התפתחות והשתנות של הפרופסיה של הפתוח הארגוני בשנים הקרובות. מגפת הקורונה שהפכה ל'מפגע עולמי' מהווה נקודת אי-רציפות בתהליכים רבים וייתכן שגם בהתפתחותו של המקצוע שלנו. היא מזמנת מציאות של תנועה חוזרת על עצמה אל 'סף הכאוס' וחזרה ממנו, תנועה שיש בה מרכיבים אפשריים של פיצוליות (bifurcation) – הזדמנות להיווצרותו של כיוון חדש המהווה שינוי פרדיגמטי.
במפגש נשוחח במליאה ובקבוצות קטנות על כיווני התפתחות אפשריים של הפרופסיה על בסיס מגמות (האטה, שינוי, האצה) שכבר היו לפני המגפה ועל אפשרויות ההיערכות שלנו כיחידים וכארגון לקראתם.
המפגש נשען על סדרה של שישה פוסטים שכתבתי בתקופה האחרונה הכוללים 7 נקודות מבט שאני מציע לעיון:
•ארגונים כסוכני שינוי
•החברה האזרחית במשולש הכוח מול הפירמות העסקיות והשלטון
•Generative O.D.
•קהילות ללא מרחב קיום משותף
•השלכות של מהפכנות טכנולוגית
•פרופסיה המתבססת על מדע, תיאוריות ועובדות
טבע האדם
פתוח ארגוני על סף הכאוס
עיונים על מקומו של הפיתוח הארגוני בשוך הכאוס: 7 פוסטים על העתיד
[מאי 2020]
הקדמה משותפת:
התפשטות הקורונה בעולם מתפתחת בגלים ועוברת ממקום למקום ללא התחשבות בגבולות או בשונות בין עמים או גזעים. אי- הודאות הנוצרת נוגעת הן לממד הקוגניטיבי – איך להבין את המציאות ולקבל החלטות, הן לממד הרגשי – מה להרגיש ואיך לטפל ברגשות שמופנים אלינו ע"י אחרים מבלי להיות מוצף, הן בממד הערכי – אילו ערכים כדאי לנו לתחזק ומה המשמעות של להיות צודק בזמן כזה, והן בממד ההתנהגותי – כמה להקשיב…

בהמשך למפגש הפורה שהיה ב24/5/20, מצורפת המצגת שהוצגה וסיכום הנקודות שעלו במפגש.
כפי שהוצע נמשיך לפתח את הכיוונים שעלו בצוות מתנדבים קטן ובהמשך ניזום מפגש בו תוצג עבודת הצוות.
תודה לכל מי שהשתתף
בתאריך 26.5.20 התקיים מפגש שיח אינטרנטי בשולחנות עגולים של השותפים ללמידה ברשויות המקומיות – תלמידות ותלמידים, הורים, מורות ומורים, מנהלות ומנהלים ובעלי תפקידים ברשויות המקומיות. במפגש דנו בשאלה: 'מה לוקחים מימות הקורונה להמשך ואיך מובילים ביחד'. את המפגש יזמו והנחו קבוצה של יועצות ויועצים לפיתוח ארגוני חברי עמותת פ.א.י – פיתוח ארגוני ישראלי.
להלן ריכוז ופירוט התובנות עיקריות מהמפגש – אותן סיכמו וערכו ד"ר יובל דרור, ד"ר אורי לנדאו ובעז מונק.
בתאריך 26.5.20 התקיים מפגש שיח בשולחנות עגולים אינטרנטי בו דנו ביחד השותפים ללמידה ברשויות המקומיות – תלמידות ותלמידים, הורים, מורות ומורים, מנהלות ומנהלים ובעלי תפקידים ברשויות המקומיות בשאלה: 'מה לוקחים מימות הקורונה להמשך ואיך מובילים ביחד'. את המפגש יזמו והנחו קבוצה של יועצות ויועצים לפיתוח ארגוני חברי קהילת פ.א.י, וליוזמה זו הצטרף איגוד מנהלי מחלקות החינוך ברשויות המקומיות.
המסקנות העיקריות מהמפגש הן: שיש אנרגיה לשינוי, שיש הסכמה על מטרות השינוי ושיש ציפיות להובלת שינוי במערכת החינוך…
דו"ח הממצאים ממפגש ה'שולחנות העגולים' של אנשי מערכת החינוך מחודש מאי 2020 פורסם למשתתפים. כאן אני מציע בנוסף לממצאים את הניתוח והמסקנות שלי (שכותבי הדוח אינם שותפים להם) שמסביר את הממצאים ומציע כיוון התקדמות שעשוי לחולל מפנה. בשולי הדברים עולה שאלת האחריות של היועץ הארגוני כשהוא לוקח יוזמה במרחב החברתי. כאשר לקיחת יוזמה מנהיגותית זו איננה יוצרת מנהיגות חינוכית שתוביל מהלך משנה מציאות, האם ראוי לנו לסגת ולזנוח את התפקיד שלקחנו על עצמנו ביציאה לדרך?
בתאריך 26 במאי 202 התקיים שיח בשולחנות עגולים אינטרנטי של השותפים במערכת החינוך
בשאלה: 'מה לוקחים מימות הקורונה להמשך ואיך מובילים ביחד'
ניתן לקרוא סיכום של פרק הממצאים שפורסם בנפרד כמסמך מסכם מטעם פא"י.
ממחאה למהפכה: מהי תאוריית השינוי שלנו?
הזמנה למסע מהמציאות אל התאוריה וחזרה למציאות
הניתוח התאורטי
[חלק זה נכתב על ידי ומחייב אותי בלבד.]
פרספקטיבה תיאורטית:
כדי להבין את הממצאים ולהוציא מהם מסקנות מעשיות ראוי לעגן אותם בתיאוריות רלוונטיות – בפראפרזה לדברי קורט לוין…
בימים אלה חלק מהארגונים צריכים להמציא עצמם מחדש. הביטוי 'המצאה מחדש' הנפוץ בשיח הארגוני, הוא מאתגר למדי. לצד החזרה לשגרת קורונה בנהלים ובהנחיות העבודה, חשוב להשקיע בצורה מושכלת בחשיבה יצירתית וחדשנות ארגונית. הקורונה מחייבת אותנו להטיל ספק באורחות חיינו, בתפיסת המציאות, בהנחות לגבי העתיד, בכללים שחיים על פיהם ובכללים המנחים ארגונים. עמימות מדרבנת לשאילת שאלות נכונות
גישת ״רב רעיון״ המוצגת במאמר זה עונה לאתגר על ידי ״תפריט״ עשיר ומגוון של מנגנונים יישומיים המגדילים כמותית רעיונות, יוזמות ושיפורים. הגישה עוזרת לכל ארגון להגדיל משמעותית את כמות ואיכות הרעיונות וההצעות בנוגע אליו, ומשפרת את היחס של מספר יישומים למספר הצעות. המדובר בגישה המיועדת "להגדלת הראש" "לחשיבה אחרת".
מנגנוני רב רעיון בהם דן מאמר זה מייצגים כלים יישומיים שכל ארגון יכול לעשות בהם שימוש, תוך התאמה לצרכיו ולאופיו. יתר על כן, 'רב רעיון' מעודד את הארגון להמציא בהשראת המנגנונים הקיימים, מנגנונים חדשים משלו.
מטרת המנגנונים לחזק את ״שרשרת היזימה״ הארגונית.
המנגנונים מעוררים חשיבה אסוציאטיבית אך גם אנליטית, ובכך שמפעילים את ״המוח השלם״ – את האונה הימנית והשמאלית לסירוגין. .
בגישת רב רעיון שני שלבים הנחוצים לכל פעולת שינוי בארגון. האחד, אבחון פוטנציאל היצירתיות בארגון, והשני, התאמת מנגנונים מתוך ארגז גדול של עשרות מנגנונים ובהשראתם לפתח נוספים המתאימים לארגון וליישמם.
בימים אלה חלק מהארגונים צריכים להמציא עצמם מחדש. הביטוי 'המצאה מחדש' הנפוץ בשיח הארגוני, הוא מאתגר למדי. לצד החזרה לשגרת קורונה בנהלים ובהנחיות העבודה, חשוב להשקיע בצורה מושכלת בחשיבה יצירתית וחדשנות ארגונית. הקורונה מחייבת אותנו להטיל ספק באורחות חיינו, בתפיסת המציאות, בהנחות לגבי העתיד, בכללים שחיים על פיהם ובכללים המנחים ארגונים. עמימות מדרבנת לשאילת שאלות נכונות, ״קופסאות״ קיימות הופכות למוגבלות כך גם תורות, גישות, מחשבות, השערות, תאוריות, דפוסים, מודלים חשיבתיים ופרדיגמות. כל קופסה,…
About this channel
- 44,808 views
- 101 articles
- 720 followers
Recent Contributors
Archives
- December 2018 1
- January 2019 4
- March 2019 4
- July 2019 1
- October 2019 1
- December 2019 1
- January 2020 1
- February 2020 3
- March 2020 6
- April 2020 6
- May 2020 4
- June 2020 5
- July 2020 4
- August 2020 3
- September 2020 4
- October 2020 4
- November 2020 2
- December 2020 6
- January 2021 3
- February 2021 3
- March 2021 2
- April 2021 3
- May 2021 2
- June 2021 1
- July 2021 2
- August 2021 2
- September 2021 2
- October 2021 1
- November 2021 1
- December 2021 1
- January 2022 1
- March 2022 1
- June 2022 1
- July 2022 1
- August 2022 1
- September 2022 1
- October 2022 5
- December 2022 4
- January 2023 2
- March 2023 1
Page Options