סיכום מפגש שיח בשולחנות עגולים של שותפים לחינוך
להלן ריכוז ופירוט התובנות עיקריות מהמפגש – אותן סיכמו וערכו ד"ר יובל דרור, ד"ר אורי לנדאו ובעז מונק.
בתאריך 26.5.20 התקיים מפגש שיח בשולחנות עגולים אינטרנטי בו דנו ביחד השותפים ללמידה ברשויות המקומיות – תלמידות ותלמידים, הורים, מורות ומורים, מנהלות ומנהלים ובעלי תפקידים ברשויות המקומיות בשאלה: 'מה לוקחים מימות הקורונה להמשך ואיך מובילים ביחד'. את המפגש יזמו והנחו קבוצה של יועצות ויועצים לפיתוח ארגוני חברי קהילת פ.א.י, וליוזמה זו הצטרף איגוד מנהלי מחלקות החינוך ברשויות המקומיות.
המסקנות העיקריות מהמפגש הן: שיש אנרגיה לשינוי, שיש הסכמה על מטרות השינוי ושיש ציפיות להובלת שינוי במערכת החינוך על-ידי מנהיגות מקומית – הרשויות המקומיות, מנהלי בתי-ספר, הורים ותלמידים. אבל, מורגש שהאנרגיות הקיימות אינן מתורגמות למאמץ נרחב מלמטה, להשגת שינוי מערכתי כולל של החינוך בישראל.
לאור התגובות החיוביות לאירוע, פ.א.י מציעה לתמוך בקיום מרחבי דיאלוג לכל מנהיגות מהשטח שתפעל לקידום שינוי יסודי וכולל במערכת החינוך בישראל.
א. הנחות היסוד שבבסיס המפגש בשולחנות העגולים
בעקבות סגירת בתי הספר והגנים וההשבתה באחת של מערך הפיקוח והבקרה במשרד החינוך עם פרוץ 'משבר הקורונה', השליטה המסורתית והניהול הריכוזי של המשרד הפכו לא מועילים ולא רלוונטיים למציאות של למידה מרחוק.
- בהעדר תפיסות עבודה וכלים פדגוגיים מתאימים, מציאות 'משבר הקורונה' יצרה לאנשי החינוך בשטח אתגרים שחייבו מענה לימודי. מענה זה לא יכול היה להתבסס רק על ההיערכות המוקדמת ועל פרקטיקות הלמידה המוכרות
- העמימות ואי-הוודאות הגדולה שנוצרו, יצרו תנאים ולחצים להתפתחות חשיבה משוחררת ויזמית של מורים ומנהלים, במגוון רחב של דרכים ומקומות.
- כיום, בעת החזרה למסגרות הלימוד בבתי הספר ובגנים, נוצרת הזדמנות למנף את האנרגיה שהשתחררה ואת העמדות היזמיות שהתפתחו אצל השותפים ללמידה ברשויות המקומיות – להובלת התחדשות במערכת החינוך.
- האתגר המרכזי בהובלה של מערכת החינוך בחזרה ממציאות הקורונה אל בתי הספר והגנים הוא לקיים דיאלוג פתוח והסכמות בין השותפים העיקריים ללמידה ברשויות המקומיות על הדרכים בהן יקדמו מציאות לימודית חדשה – עשירה, חדשנית ואיכותית יותר.
במפגש האינטרנטי סביב השולחנות העגולים השתתפו כ-170 שותפות ושותפים ללמידה, ממגוון רחב של ערים וישובים בארץ, במרכז ובפריפריה. השיח בשולחנות העגולים הונחה על ידי יועצות ויועצי פ.א.י. ועסק בשלושה נושאים:
- זיהוי חוויות משמעותיות מרכזיות מלמידה בתקופת ימי הקורונה
- הצבעה על נושאים מרכזיים לשינוי ולחשיבה מחודשת בעת החזרה לבתי הספר
- הצבעה על צעדים שיכולים לממש את השינויים הרצויים
ב. תמצית עיקרי הממצאים
1. שלושה סוגי אנרגיות לשינוי:
- אנרגיה שיתופית- אנשים באים לשתף בחוויות, בתסכולים ובהתרחשויות, כדי להרגיש ביחד
- אנרגיה מחאתית - אנשים מבקרים את התנהלות מערכת החינוך ומשרד החינוך בתקופת הקורונה; ייתכן שהם ישמחו להצטרף למי שיוביל הטמעת שינויים משמעותיים במערכת החינוך
- אנרגיה מהפכנית - אנשים רוצים לפעול למען שינוי משמעותי במערכת החינוך, כמנהיגים וכמונהגים
2. אפשרויות של מנהיגות לשינוי:
- מכוונות למנהיגות אחרת של משרד החינוך –
- חלק מהמשתתפים רואה במשרד החינוך את הגורם שאמור להוביל לשינוי במערכת החינוך, ומחפש דרכים להידבר עם המשרד כדי לעודד אותו להוביל את מערכת החינוך באופן שונה מכפי שהוא מוביל כיום
- הם מניחים שלמשרד החינוך יהיה קשה מאד לעשות שינוי בדרך עבודתו (מסיבות פנימיות), ומראש מתכוננים להרבה וויתורים בדרך להשגת השינוי הרצוי במערכת החינוך
- ציפייה למנהיגות מקומית –
- חלק גדול מהמשתתפים מחפש מנהיגות מקומית שתוביל את המחאה מול המשרד ואת התנועה לשינוי משמעותי במערכת החינוך
- האנרגיות והציפיות של אלה מכוונות בעיקר כלפי הרשויות המקומיות ומנהלי בתי-הספר, ותוך שיתוף הורים, מורים ותלמידים.
- יש הרואים ברשויות המקומיות גורם יחיד המסוגל להוביל שינוי משמעותי במערכת החינוך
- בקרב קבוצה זו הובעו אכזבה, ציפיות שליליות ואמירות קשות כלפי תפקוד משרד החינוך באופן כללי ובתקופת הקורונה וכיום
מיעוט מבין המשתתפים לא מאמינים שיש מי שיוביל באמת את השינוי הנדרש והרצוי במערכת החינוך
3. הסכמה על 'הרצוי' מבחינת חינוך, הערכות חינוכית-פדגוגית ותרבות ארגונית
אירוע הקורונה חיזק את מה שידענו לגבי 'הרצוי הפדגוגי' - יש תמימות דעים בין המשתתפים לגבי מבנה הלמידה הרצוי.למשל:
- בימי הקורונה ראינו את החיוניות של פיתוח יכולות למידה עצמית ועצמאית
- בימי הקורונה ראינו את התרומה החשובה ללמידה של השימוש במדיה הדיגיטאלית והלמידה המקוונת (מרחוק)
- בימי הקורונה ראינו את חשיבות המרכיבים הרגשיים והיחס הבין-אישי בלמידה, וחשיבות השגת איזון נכון בין מרכיבים אלו למרכיבי ידע ותכני לימוד
- בימי הקורונה ראינו את החשיבות של עצמאות המורה כמפתח תכני ושיטות לימוד וכחונך
- בימי הקורונה ראינו את חשיבות האוטונומיה, העצמאות הניהולית והגמישות בתכנון וניהול הלמידה, על ידי מנהלים ומורים
- בימי הקורונה ראינו את החשיבות שיתוף הורים ותלמידים בעיצוב תהליכי למידה
באופן כללי אפשר לומר שלכל המשתתפים יש תמונת 'רצוי פדגוגי' משותפת ומוסכמת בקווי המיתאר העיקריים שלה, ותמונה זו נובעת ישירות מהיזמות והעצמאות התפקודית שאפיינו את עבודת גורמי השטח בתקופת הקורונה – המנהלים, המורים ואנשי החינוך ברשויות המקומיות.
הציפייה מפ.א.י:
הרכב המשתתפים באירוע והמבנה שלו נתפסים כבעלי פוטנציאל טוב לתרום לקידום השינוי במערכת החינוך
- הציפייה להמשך יזמות הועברה במידה מסוימת אל פ.א.י (מארגני האירוע) במשאלה שנמשיך לפעול בנושא.
חלק מהמשתתפים היו מאוכזבים מכך שיוזמה מסוג זה ננקטה דווקא ע"י איגוד של יועצים ולא ע"י גורמים אחרים שחינוך הוא עיקר עיסוקם.
ג. פירוט הממצאים
העיון בכלל תמלילי השיחות מהשולחנות העגולים העלה שלושה תחומי עניין מרכזיים:
- הציפיות לשינוי במערכת החינוך
- שינוי, מנהיגות לשינוי ותנאים להובלת שינוי במערכת החינוך
- מה בלט בלמידה בתקופת הקורונה
1. הציפיות לשינוי במערכת החינוך
בנוגע לציפיות לשינוי מצאנו בדברי המשתתפים שני עולמות תוכן עיקריים:
(1.א) ציפיות לשינוי שהן ממוקדות תוכן: ארגוניים, מבניים וחברתיים
(1.ב) עמדות לגבי ייתכנות השינוי: זיהוי הכוחות הבולמים והדוחפים לשינוי במערכת החינוך
1.א. ציפיות לשינויים ארגוניים, מבניים וחברתיים:
- למידה מרחוק:
- שינוי נוסף שהייתי שמחה לראות זה שינוי בהרכב הלמידה- למידה בקבוצות קטנות, זה היה גן עדן. אולי אפשר בכל זאת לעשות משהו - שחלק מהזמן נלמד בקבוצות קטנות יותר. מבינה שיש אילוצי משאבים אבל זה צורך מתבקש. גם הטמעת כלים טכנולוגיים.
- טיפול בפערים
- יש מקום לבחון את שאלת האוטונומיה שבתי ספר מקבלים. אני רואה כמה הנושא של ניהול עצמי הוא לא אמיתי. יש להרחיב את האוטונומיה למנהלים ולתת להם את הכלים להשתמש במשאבים שיש להם בצורה מיטבית. הם מכירים את השטח יותר מכולם.
- מעמד המורה בחברה:
- גננת מתארת מצוקה גדולה של הורים לגבי המצב הכלכלי ולה היה קונפליקט כיצד לגייס אותם למרות שהבינה את המצב: רציתי את כולם איתי אבל הבנתי את המקום המאתגר והקושי של התקופה. מתארת חוויה ממש כואבת
- החברה הישראלית אינה רואה חשיבות לחינוך - להתחיל בכך שהורים יעריכו יותר את ביה"ס
- יש קושי בכך שהורים תופסים את בית ספר והמורים כבייביסיטר, וצריך לשנות את זה.
1.ב. ייתכנות השינוי - הכוחות המניעים והבולמים שינוי:
היחס לאפשרות של שינוי מערכתי הוא אמביוולנטי אצל המשתתפים בשיח, כפי שאפשר לראות להלן:
- הרצון בשינוי
- אם הקורונה נתנה לנו משהו, זה מאפשר לנו לראות שאפשר לזוז מהמרחב הבטוח.
- לחשוב על זה מרמת צוות הניהול, מורים ותלמידים, שישאלו: איפה לומדים? מה לומדים? האם לומדים דיסציפלינה? תפקודי לומד? מה בית הספר רוצה ללמד? ואיך לומדים? האם כל התלמידים צריכים להיות פיסית באותו מקום כדי ללמוד?
- החשש הכי גדול שלי זו החזרה לאותה שגרה של הוראה מסורתית.
- שליטה חיצונית מלמעלה
- לאורך כל התקופה הזו בלטה האי-רלוונטיות של מבנה של משרד החינוך.
- הייתה הרגשה שהמשרד יושב ומערבב סיר ריק.
- בתנופת העשייה של המנהלים, המשרד הוציא הוראה לבדוק כמה מורים דיברו עם כמה ילדים. כל הזמן ביקשו להגיש נתונים.
- המשרד כל הזמן אמר "מה לא" .
- הפדגוגיה היא לא מוטת עתיד.
- אף אחד לא רוצה להסתבך עם המערכת
- שמחה שאין ב'סשן' מפקחים.
- אוטונומיה ומהפכות מגיעות מלמטה
- להרחיב את הדיאלוג בין מנהלים למטה, בין מנהלים למורים. לקחת אחריות ולבנות את הדיאלוג עם הקרובים לנו במקום להתלונן עליהם.
- המוטו שלנו הוא יצירתיות ופריצת כל גבול אפשרי. המנהלים דהרו קדימה. המנהלים עבדו מול הרשות ויצרו דברים נהדרים.
- מאמינה שיש אפשרות לכל בי"ס להיות אוטונומי. צריך להעז.
- קשיים פנימיים
- קושי להזיז את הצוות - הרשות פותחת לנו גמישות כמעט מוחלטת אבל זה לא פוגש את המורים
2. מנהיגות לשינוי והובלת שינוי במערכת החינוך
עיקרי הדברים:
- ניראה כי קיימות אנרגיות מנהיגותיות לשינוי בקרב המשתתפים, אך אלו אנרגיות לשינוי של חלקים מתוך המערכת השלמה – הנגזרים מתחומי עניין ספציפיים או מקומיים, ושאין בהם מכלול אינטגרטיבי שבכוחו לשנות את המערכת כולה.
- יחד עם זאת, קיימת הסכמה כמעט גורפת שהבלם לשינוי במערכת החינוך הוא משרד החינוך, ושהכוחות שאמורים לדחוף לשינוי קיימים בשטח
פירוט:
2.א. שלוש קבוצות של מוכנות להיות מעורבים בשינוי מערכתי ובהובלת שינוי במערכת החינוך:
(1) הכואבים את המצב – מביעים קשיים ומשתפים (2) המוחים – להם עמדות נחרצות יותר לגבי השינוי הנדרש ו-(3) המהפכנים – הנוטים לפעול כדי לחולל שינוי
(1) הכואבים את המצב – מחליפים דעות ומשתפים ברגשות על מה לא בסדר במערכת:
- רצתה ליזום אבל לא היה עם מי. גם המנהלים היו מבולבלים. איך אני יכולה להתמודד לבד?
- מנהלת גילתה הרבה דברים חדשים על המורים והתלמידים. הזדמנות נהדרת לשיח בתוך חדרי המורים ממה הם מאוימים ומה הם למדו על עצמם
- התפיסה (החינוכית) לא רלוונטית. המערכת משמרת את עצמה. התלמידים מצביעים ברגליים. אולי המשבר הזה יצליח להכניס את המערכת לשינוי שהיה צריך לקרות כבר מזמן
- צריך לייצר מנועים. מעגלי שיח קבועים. להשתתף בקבוצות שמשמרות את השיח
- גם אם נהיה אנשי good will ונמציא גישות חינוך חליפיות זה לא יעזור
- האנשים למעלה הם 'עתיקים', הם לא פתוחים לחדשנות
- לפחות בתפקיד שלי עכשיו אני פחות יכולה לתרום, הייתי שמחה שמורים ירצו ללמוד לעשות אחרת ושיהיו מספיק גורמים במערכת שיוכלו לכוון אותם.
(2) המוחים – לפעמים אפילו יוצאים להפגנות ומבטאים את אנרגיות השינוי שלהם בתהלוכות,
קריאות במגפונים וכתיבה בכלי תקשורת שונים:
- זה כמו לדחוף פתקים לכותל, צריך להתקיף את הדברים שהם נקודות המנוף הכי גדולים לשינוי פוטנציאלי
- לצאת בקול קורא שמשרד החינוך ייתן אוטונומיה לרשויות המקומיות וזה יאפשר מקום למנהיגות לגורמים מקומיים נוספים, הורים ומורים וכדומה
- צריך לאפשר למורים ולהורים להיות יותר מעורבים בהחלטות. יש להם פתרונות ויש להם את ראייה, הבנה ופתרונות.
- אם המנהלים ייתנו גב ויאפשרו למורים ללמוד יותר, גם מול הלחץ של הוועדים, אני מאמינה שהמערכת תתקדם ותשתנה.
- אם לא ניקח את ההזדמנות הזו, איך אנחנו נותנים יד למנהלים לעשות שינוי
- לקחת מורים שכבר נמצאים במערכת ושעובדים באופן שונה - לתת קול והד לסיפורי הצלחה של הורים ומורים
(3) המהפכנים – מתרגמים את תפיסותיהם למעשים מחוללי שינוי:
- נושא שהייתי רוצה לקדם: המשך למידה מרחוק בחברה הבדואית ובחברה הערבית. לעבוד על מנהיגות עצמית בתוך בתי הספר יכולת להתארגן במצבי משבר ולחבר את זה למנהיגות היישובית
- להשתמש בהזדמנות לפיתוח המנהיגות והיוזמה המקומית של הרעיונות שעלו, לעזור להם לקדם אותם ולהשתפר.
- בחוויה שלי היו הרבה מאוד מורים ומנהלים שהתגייסו וניסו לעשות כמיטב יכולתם לעשות, ללמוד, להתנהל, לשמוע את הקולות.
- שינוי והתקדמות יוצרים בעזרת קבוצה של צוות מעורב שמורכב מאנשי חינוך אנשי עסקים ונוספים, שמייצרים מגוון זוויות ראייה ותובנות חדשות
- כמנהלת מחלקת חינוך הדבר הראשון שאעשה זה לשפר תשתיות טכנולוגיות בבתי הספר. דבר שני- לאפשר למורים ולמנהלים מרחב של חקר- השינויים צריכים לבוא מהם, מה הם חושבים שהם יכולים להוביל. אילו שינויים מבניים הם מציעים כדי שיהיה באמת שינוי ממדרגה שנייה.
- שיתוף של כל בעלי העניין, אני הייתי רוצה לייצר את הפלטפורמה שדרכה יהיה לנהל את השיח הזה - סוג של תכנית עבודה לשינוי הפדגוגיה
- אני יודעת שהזמן כל כך קצר, וספטמבר כבר כאן...אני לוקחת על עצמי להוביל את זה מול הקהילה וההורים. אני מוטרדת מהאמירה על המורים החזקים שמרגישים הפחתה. אם הם מרגישים כך, איך הילדים שלנו ירגישו משמעותיים?
- התכנון צריך להיות עכשיו. אני יכולה להגיד שאני גם לוקחת את שלושת השאלות שהן אחלה וגם לוקחת את הרעיון של אקספרימנטים. בואו נתחיל לזוז, בואו נתחיל לשנות.
- לא לוותר על האני מאמין להשפיע לא רק פנימה גם למעלה לנסות להשפיע
- חשוב לזכור שהכוח אצלנו, ושאנחנו צריכים לשנות.
- לא לחכות שאנשים יקפצו
2.ב. הכוחות הבולמים והדוחפים לשינוי במערכת החינוך
מניתוח הדברים עולה כי הביטויים לגבי הובלת השינוי מאפיינים רצף שבין חשש (פחד?) להוביל לבין התנדבות לקחת את האנרגיות האישיות לעשייה 'מקומית':
- התנאי לשינוי הוא שצמרת משרד החינוך לא תפחד לאבד שליטה במערכת ותאפשר אוטונומיה
- יש משחק התשה עם משרד החינוך: הם דורשים נתונים ואנחנו מתעלמים ונראה מי יישבר קודם.
- בעבודה ייעוצית עם משרד החינוך יש תחושת בחילה. אצלנו המורים עובדים ביחד עם ההנהלה ואין משרד חינוך, פשוט אין, לא קורא בכלל את מה שמשרד החינוך מפיץ
- התקשורת מול המשרד היא 'מה לא (לעשות)' ומול הרשויות הייתה זרימה יוצרת.
- הקורונה הדגימה שהמשרד לא תפקד, השטח יזם וזה הכיוון שצריך - שהמשרד ישחרר וייתן אוטונומיה למטה, פחות מבחנים חיצוניים, יותר לאפשר לשטח לעשות, לעקוב אחר התפתחות עם הילד ולא באמצעות מבחנים חיצונים
- השינוי מתחיל בשדה וצריך להשפיע על הצמרת: אחד השינויים יהיה הכח של הרשויות בהובלה של מערכת החינוכית המקומית. הרשויות המקומיות מזמן מובילות את המהפכה
- שולחנות עגולים לצורך הובלה על ידי גורמים מעורבים - מלבד משרד החינוך
- הפתרונות למצבי המשבר שנוצרו היו קהילתיים: פתרון בקהילה עם תמיכה מבחוץ. לכל קהילה המאפיינים שלה מבחינת צורות הלמידה. חייבים לשלב הורים ותלמידים. קודם כל שיח ברמה המקומית. לא של הנהגת הורים. לערב קשת רחבה של הורים. ההפעלה מטעם הנהלת בית הספר. היישום בפועל הוא הנהלת בית הספר מול התלמידים.
- הצעד הבא לרתום את המערכת לעסוק בסוגיות המשמעותיות ולא רק במרדף אחרי הבגרויות
3. מה בלט בלמידה בתקופת הקורונה
עיקרי הדברים:
- ההתייחסויות מלמדות שכל מאפייני הלמידה המוכרים לנו כמאפייני הלמידה של המאה ה-21, שעליהם נאבקים מנהלים ומורים לאורך השנים, ושלא קיימים בצורה שיטתית וכוללנית במערכת החינוך, באו לידי ביטוי בתקופת הקורונה, בימים בהם המנהלים והמורים היו חופשיים משליטה מלמעלה ויזמו וניהלו את הלמידה לפי הבנתם ויכולתם: אוטונומיה בית ספרית מלאה, גמישות וחופש ניהולי, מורה כחונך, כמפתח ומוביל למידה, אפשרות ללמידה ביתית ומעורבות הורים בחינוך, למידה היברידית תוך ביסוס הפתרונות הטכנולוגיים (בקרב מורים, הורים וילדים), למידה מדויקת אישית (לכל תלמיד בדרכו) ורב-גילית שמכבדת שונות, הערכה חדשה - מעצבת, חינוכית, מסייעת ללמידה, מוכללת (לא רק יכולות למידה וציונים), למידה עצמאית וקבוצתית, למידה פרויקטאלית מבוססת סקרנות, למידה מחוץ לכיתה, הכשרת מורים ומנהלים בהתאמה לשינוי המתהווה, ניהול משאבי למידה אינטגרטיבי ומשותף, מעבר לגיאוגרפיות ועוד.
- ישנו רצון לראות את מערכת החינוך מעוגנת בקהילה, בית ספר כקהילה לומדת ובתוך קהילה משתתפת, בה ההורים והתלמידים הינם חלק מהשותפים לעיצוב תהליכי הלמידה
- העדר מסגרת שעות לימוד ברורה הציפה את חשיבות החיבור בין הלמידה הפורמלית ללמידה הלא-פורמלית
- מול היוזמות היצירתיות שאפיינו את הלמידה בימי הקורונה, התעצמו החולשות הבסיסיות של מערכת החינוך – פערים גדולים בין קהילות ואזורים ובתפיסות תפקיד ויכולות של מורים, ואי התאמה בין צרכי בית הספר הספציפי לבין הנחיות משרד החינוך.
פירוט:
השיח בשולחנות העגולים הציג פאזל מורכב של תחושות, עמדות, דעות וכוונות. הללו נחלקים לשני תחומים: (3.א) תחום פדגוגי ו-(3.ב) תחום חברתי-קהילתי.
בכל תחום מובאות בתחילה ההתייחסויות של המשתתפות והמשתתפים בשולחנות העגולים. בסיום הדברים מובא סיכום ביניים.
3.א. התחום הפדגוגי:
- אוטונומיה ניהולית ופדגוגית:
- ראיתי מורים עושים דברים נפלאים; האקדמיה למדה יותר מהר עם הלמידה המקוונת, אבל מורים גם יצרו משחקים והיו יוזמות יפות; ראיתי אנרגיות מטורפות, הפנינג עירוניים, ירידי משחקי מחשב; הלקח הגדול - ההתנתקות מהניהול המרכזי
- שהמנהלים והמורים ייקחו אחריות על הלמידה ולהוריד דרמטית את הפיקוח;
- לשנות את הלמידה - לתת לתלמידים לחוות גם עבודת צוות
- שצוותי החינוך יוכלו להוביל ברוחם עם התובנות שהמורה יכול להביא למפגש הבין אישי עם הילד;
- כדי לחזק את האוטונומיה יש לחזק את האנשים להעצים אותם ולמצות את הפוטנציאל שלהם
- להתייחס אל התלמידים והמורים במרכז:
- ככה גם צריכים המנהלים להתייחס אל המורים.
- לאפשר לילדים לחלום; לשים סרגל גבוה של מצוינות מהתלמידים ועד ההנהלה.
- ללמד גמישות בלמידה ובהתנהלות בחיים
- לימוד כישורים, כגון: מיומנויות חשיבה, יצירתיות
- לייצר הזדמנות ללמידה רב גילאית
- טשטוש הגבולות בלמידה מרחוק:
- העבודה והבית נכנסו זה בזה;
- הגבולות ששומרים עלינו נפרצו ונוצרו קשיים
- עם כל הכבוד לפורמט הטכנולוגי, משהו במיומנויות החברתיות לא עובר בזום וצריך לשים לב לחשיבות של המפגש הבין אישי
- שינוי בתפיסת תפקיד:
- יש שינוי בתפקידו של המורה, המורה כמנחה, מנטור, מלווה, הלמידה באחריות התלמיד,
- יש פרסונליזציה של תהליך הלמידה
- יש שינויים במערכת - מרחבים פתוחים ועקרונות של פדגוגיה מוטת עתיד, שינוי בתפיסת תפקיד המחנך, רישות בין תלמידים, למידת עמיתים
- קיימים הבדלים גדולים בין מורים והיכולות שלהם
- גמישות: לצאת מהכיתה, ללמוד באמצעות פרויקטים, למידה בקבוצות, ללמד תלמידים להביע רעיון מול קהל: מיומנויות המאה ה-21,
- הרעיון שמורה עומד מול כיתה זה 'פסה' לגמרי. מחפשים לעשות חינוך ביתי שבו הלמידה הרבה יותר יעילה ללא תחרותיות מיותרת.
- דיאלוג מורה-תלמיד - עליו יושב הכל. כשנחזור לשגרה, צוותי ההוראה והמנהלים מבינים כמה חשוב לחדד וליישם את הדיאלוג מורה תלמיד
- הערכה: המורים לא יודעים להעריך בלי מידע על איך התלמיד למד, מה הוא יודע ואיך עבד עם הקבוצה; לא יודעים לתת המלצות על מעברים מגנים לכיתה א או המעבר לחטיבת הביניים, איך יחלקו להקבצות ולמגמות?
3.ב. תחום חברתי-קהילתי:
למידה קהילתית:
- השינוי לדעתי הוא לחקור לעומק את יחסי הורים - בית ספר. נדרשת שקיפות.
- שואלת את עצמי איך מפתחים חוסן של קהילה במצבי משבר? איך משמרים התגייסות של קהילה גם לאחר שמצב המשבר שוכך?
- איך משמרים את המקום של נוער בתוך קהילה, כפי שבא לידי ביטוי בתקופת המשבר?
- לא מוכנה שבית הספר יעבוד יותר לבדו. צריך ליצור שיח של מורים, תלמידים וקהילה על מה שהתלמידים צריכים מאתנו, על מה שאנחנו יכולים לתת, ובמה אנחנו זקוקים לסיוע של הקהילה וכלל מערכת החינוך כדי לתת את המענה המיטבי לתלמידים.
- רוצה את התלמידים והקהילה כשותפים לשיח על השינוי הנדרש והאופן המאפשר לקיים אותו; כדי להזיז ממקום למקום (ליצור שינוי), צריך אילוץ. אם מתנהל שיח משמעותי, הוא יכול ליצור את האילוץ הנדרש.
- אצלי המשפחתיות תפסה מקום חשוב בתקופה הזו. בעקבות שיעורי הזום נוצר קשר אחר, חדש, משמעותי ביני לבין תלמידיי. הרגשתי שאני נכנסת לחדרים, לבתים, לחיים הפרטיים. נוצר קשר מיוחד שאי אפשר לחזור ממנו לאחור. קשר הרבה יותר חזק. ההורים גם הכירו אותי בצורה אחרת.
- בממשקים בין החינוך הפורמאלי לבלתי-פורמאלי, הייתי רוצה לראות יותר את החינוך הבלתי פורמאלי בתוך השעות הפורמאליות, לחבר יותר בין הממשקים.
- אני רוצה לחזק את השיח בין הורים, מורים ותלמידים. אני רוצה אותם בתוך מערכת החינוך בשיח קהילתי, ואז החינוך הוא משהו רחב יותר. עד היום יש פחות שיח של הורים ותלמידים, זה חשוב מאוד בסיוע לתלמידים. רק כשהם עובדים יחד ניתן לקדם את המערכת. השיח צריך להיות הרבה יותר פתוח וחזק. - התייחסות לשונות ופערים:
- לחלק מהתלמידים אין בכלל מחשבים בבית
- הקורונה העצימה את השונות; זה דורש התגייסות לתמיכה וכלים לטיפול בשונות
- יש הזדמנות לעשות קפסולות של למידה במקומות שונים של ילדים ממקומות שונים וללמוד ביחד, למשל חיבור לילדים פלשתינאים וללמוד על תרבויות
- הניתוק מהמקום (ביה"ס) פותח אפשרויות אדירות
- כמורה בבית ספר בכפר בלתי מוכר שאין בו תשתיות, יזמתי להתאים את האתר הבית ספרי לטלפונים סלולריים. משפחות מרובות ילדים בדרך כלל התחברו רק דרך טלפון סלולרי כשיש רק מכשיר 1-2 וגם קליטה לא טובה
- כמדריך בבתי ספר בכפרים מוכרים, שם הייתה בעיה של איך להניע את ההורים שיהיו חלק מהתהליך. הייתה התנגדות מצד ההורים ויש פער ארגוני בין בתי הספר.
- כאבא והורה לבנות (מהפזורה) בבית ספר יהודי בבאר שבע, זה היה עולם שונה, מאורגן ולמידה אחרת. חוויה של פער בין כל בתי הספר
- כשבדקנו מהי מידת האפקטיביות זה כואב לי בלב כי הילדים לא הטמיעו את החומר; לא הצלחנו להגיע לכל התלמידים וחבל.
- גילינו את הפערים בין ההורים המשכילים שהצליחו לעזור לתלמידים לבין אלה שלא.
- לילדים עם קשיי למידה היה מאוד קשה. ילדים עם הפרעת קשב איבדו עצמם בגלל הדרך בה הועברו משימות, בלי סדר, בלי מעקב
- היו תלמידים שהחליטו לא ללמוד, היו קשיים ותסכולים.
- יש פערים עצומים בין רשויות, בין מגזרים, בין בתי ספר, בכל הנושאים, בתשתיות, בהדרכות, ביכולת קבלת החלטות; לא מופתע מהפערים אבל הם התעצמו על רקע אי הוודאות והפערים היו מאד נוכחים. טכנולוגיות ללמידה מרחוק (טכנולוגיה משרתת ומאפשרת):
- צריך שילוב של הטכנולוגיה במינונים ודיוקים שיתאימו לילדים, להורים; הטכנולוגיה היא כלי נוסף, לא במקום; צריך דגש על מיומנויות ולא על טכנולוגיה - איך מתמודדים עם תסכול; חשוב להיות פרואקטיביים ולא רה-אקטיביים.
- חיזוק הלמידה הטכנולוגית - ללמד את התלמידים כלים; בית הספר צריך לבחור אלו כלים מלמד תלמידים ומורים כדי ליצור שפה אחידה לכולם.- תמיכה וגיבוי:
- הצוות החינוכי בבלבול. רוצים להיות מוכנים לאופציה שיקרה שוב. הם לא מרגישים שהם מקום בטוח;
- יש הרגשה של הישרדות; יש תחושה שכל העולם נגד המורים.ד. סיכום
- תמיכה וגיבוי:
- במפגשים סביב השולחנות העגולים מצאנו הרבה אנרגיה ודוגמאות ליוזמות מקומיות או נושאיות – המביאות תועלת באותם תחומי עשייה שבהם מצליחים להוכיח תרומה עבור חלק מסוים של המערכת. יחד עם זאת, יוזמות ושינויים אלו אינם מצטברים לכלל תנועה של שינוי כלל מערכתי.
- בחלקים שונים של המערכת החינוך, בעיקר בשטח, ניתן למצוא פוטנציאל של כוחות שיכולים לקדם שינוי. הרשויות המקומיות ומנהלי בתי-הספר מסומנים כמובילי שינוי פוטנציאליים אף כי חסר מסר ברור של לקיחת אחריות להובלה ונקיטת עמדת מנהיגות אקטיבית כלפי שותפים אחרים בשטח ואל מול משרד החינוך.
- אל מול אלה, התמונה המשתקפת היא כי הנהלת משרד החינוך מהווה חסם עיקרי לאפשרות לחולל שינוי פרדיגמטי – כוללני.
- נכון לעכשיו, התחושה הכללית היא ששינוי כוללני הוא 'יתום' – חסרה דמות או קבוצת מנהיגותית שמובילים אותו, או שיובילו את השינוי הרצוי, ושיאגדו את הרצונות לכלל מהלך ממוקד של שינוי מעשי. בכך יש סכנה להתפתחות ייאוש ולהתגברות תחושות חוסר-אונים.
הרושם הכללי שלנו, אנשי הייעוץ לפיתוח ארגוני בפ.א.י, הוא שהשלכות משבר הקורונה על מערכת החינוך לא יצרו עדיין מאיץ בעל עוצמה מספקת כדי שיחול "פיצוץ טבעי" שישנה את מצב העניינים בו פועלת מערכת החינוך זה שנים.
להערכתנו, כדי שתתגבש תנועה משמעותית לשינוי לכיוון המתבקש במערכת החינוך, יש צורך בהתארגנות לכיוון מוסכם ובדרך שמאגדת כוחות ליצירת עוצמה מצטברת:
- מציאת הכיוון המוסכם: זהו כנראה החלק הקל – כיוון שישנה הסכמה כללית 'מקיר-אל-קיר' על מאפייניו של החינוך במאה ה-21, הן בקרב כלל השותפים לשולחנות העגולים שקיימנו, והן בקרב התיאורטיקנים המובילים ומחזיקי העניין במערכת החינוך בכללה.
- איגוד כוחות: כאן נדרשים אירוע מכונן ו/או מנהיגות משולבת ומשלבת, שיבססו התאגדות לפעולה מכוונת שינוי של הגורמים והכוחות המעוניינים בשינוי – תחילה בשטח ובהמשך גם בקרב אנשי משרד החינוך. יצירת אירוע מכונן או קבוצת מנהיגות מובילה כזאת היא האתגר העומד לפתחם של השואפים לשינוי יסודי במערכת החינוך הישראלית.
- מנקודת מבטנו הארגונית והמקצועית, ככל שיתגבש מאמץ משותף שכזה, נוכל ונשמח לסייע לקיומו ולקידומו.
תודות מהלב
כשפרצה הקורונה והושבתו הלימודים הרגילים במערכת החינוך, היינו בתחושה כי זו הזדמנות למנהלים ולמורים ליזום באופן עצמאי כלים ותהליכים חדשים בתחום הלמידה.
ראינו במצב החדש שנוצר גם הזדמנות לגבש פעולה משותפת של יועצות ויועצים לפיתוח ארגוני מקהילת פ.א.י, שרבים מתוכה הושבתו מפעילות במערכת החינוך: ליזום מהלך שיגבש תפיסה לגבי המצב והאפשרויות שהוא מייצר להתחדשות מערכת החינוך ולתרומה של הקהילה המקצועית להתחדשות שכזו.
המחשבות הראשונות עלו בשיחות בין אורי וביני כבר בתחילת ימות הקורונה. הקמנו צוות חשיבה אסטרטגי וניסינו להבין מה קורה ומה יכולה קהילת פ.א.י לתרום בימים אלה.
את המחשבות שעלו פיתחנו בצוות חשיבה של הנהלת פ.א.י: ד"ר אורה סתר (יו"ר העמותה) אמירה רביב, דודי הררי, ד"ר יובל דרור, יוליה סרוסי (מנכ"לית העמותה), תמר חביב.
בעקבות מהלך החשיבה הראשון, נולד הרעיון לקיים מרתון היוועצות עמיתים, עם יועצים שעובדים במערכת החינוך.
את קבוצות החשיבה במרתון הנחו היועצות והיועצים אבי בורגר, ד"ר אביבה אלמוג, איתן שטיינפלד, ארי שלף, ד"ר יורם גלי, ד"ר יעל בודואן, רותי לסנר, ד"ר שושי רייטר.
בעקבות המרתון, המשיך צוות המנחים, בתמיכת צוות ההנהלה, לפתח את התובנות שעלו, ושבעקבותיהן קיימנו את אירוע השולחנות העגולים של השותפים בשטח במערכת החינוך.
את השולחנות העגולים התנדבו להנחות קבוצה גדולה של יועצות ויועצים: אבי בורגר, אביבה אלמוג, אופיר שטרן, אורנה פונדק, איתן שטיינפלד, אלה בר צבי, אתי פז, דורית בירן דקלבאום, דינה קידר, חלי נחמה עוזרי, טל רייס, יורם גלי, יעל בודואן, ליאת פלד, לימור אפורי, מיטל מסורי, מירב שפר, מירי להק, מריאלה יעבץ בוחניק, נורית רוזוליו, נטע לוטרמן, סיגל שביט, עדי לפידות, עודד זהר, עידן לוין, עינת אחיטוב די-נור, ענת גור, ציפי גושפנץ, רותי לסנר, ריטה סבר, רמי בן ישי, רפי לב, רתם עופר, שושי רייטר, שחם אברהם, שירלי כהן רז, שלומית להב, שרה איצקוביץ.
כל התהליך הזה התקיים בזכותם ובזכות עבודת הצוותים ומחויבותם העמוקה.
וכל הפעולות שלעיל נעשו בהתנדבות ומתוך רצון לקדם שינוי והתחדשות במערכת החינוך.
תודה לכולן ולכולם
ד"ר אורי לנדאו ובעז מונק
יוני 2020
כמה הערות טכניות:
1. המובאות הינן עיבוד מהדברים כפי שנכתבו ע"י הרשמים בשיחות בחדרים – הם אינם ציטוטים.
2. אין כוונה להציע כאן ממצאים מייצגים של כלל הדעות הקיימות במערכת החינוך אלא רק של הללו שהשתתפו במפגש, שלהם במערכת החינוך (תלמידים, מורים, הורים, אנשי צוות, מנהלי בתי-ספר, מנהלי מחלקות חינוך ברשויות מקומיות, יועצים למערכת החינוך וכד').
3. סיווג החומר לנושאים המובאים בסיכום הנוכחי הוא אפשרות אחת מתוך כמה, ויש אפשרויות גם להצגות חליפיות.מוזמנים לקרוא:
להורדת המסמך כקובץ PDF
מרתון איתור הזדמנויות לפיתוח ארגוני במערכת החינוך כיום
ניתוח תאורטי של הממצאים ומסקנות לפעולה מובא במאמר מאת דר' יובל דרור
ממחאה למהפכה: איך יכול להתחולל שינוי במערכת החינוך?
Page Options