הציפיות הא-פורמליות-הסמויות כמרכיב מרכזי בכניסת מנהלים חדשים לתפקידם
משקלן של הציפיות האפורמליות שלעיתים גם נסתרות ממנהל או נבחר חדש הן קריטיות להצלחתו. הן לא בהכרח תואמות את הציפיות הפורמליות הנאמרות. לכן חשוב להתייחס להן בתהליכי הכשרה, הדרכה ופתוח מנהלים ונבחרים.
במהלך החיים הארגוני קיימות ציפיות א-פורמליות רבות ממנהלים ונבחרים שלא נאמרות במפורש בשונה מהציפיות הפורמליות שנאמרות במפורש. אפשר לחלקן ל-5 סוגים:
- בין הממנה או הממונים לבין המנהל החדש
- בין המנהל החדש לנושא-ההיבט המקצועי
- בין המנהל החדש לכפיפיו-בעיקר הממד הבין-אישי
- בין מנהל החדש לארגון-ההיבט התרבותי והממסדי
- בין המנהל החדש ולקוחות החוץ-הממד הייצוגי, שרותי ושיווקי
.
ציפיות פורמליות -גלויות ציפיות אפורמליות סמויות
בין הממונה למנהל החדש
-אני נותן בך אמון - אני רוצה שתהיה נאמן לי
-בחרתי בך כי אני מאמין בהצלחתך -זכור הצלחה שלך היא בעצם הצלחתי
-אעקוב מקרוב אחרי התפתחותך. -אני קובע מה נכון ומה לא.
-בכל בעיה התייעץ איתי -אני מצפה לדיווח עדכני ללא הפתעות
-תנהל לפי המדיניות שלי -אל תיקח לעצמך עצמאות יתר
בין המנהל החדש לנושא
-אתה לוקח אחריות רבה בניהול הנושא -אני מקווה שתשחרר אותי מלטפל בו
-אני מצפה שתפעיל מחשבה רעננה -כך אוכל להתגאות ולייחס זאת לעצמי
ויצירתית
-הניסיון שרכשת צריך להספיק לנושא - מקווה שתוכיח לי שלא טעית
-תגיש לי מסמך של עמדתך.... - תכתוב מה שמוצא חן בעיני
בין המנהל החדש לכפיפים
-אני רוצה שתשפר את יחסי האנוש -אני רוצה שקט, לא זעזועים וברורים.
ביחידה.
-אני רוצה שתארגן ותגיע לתפוקות -אני רוצה להציג הישגים לממונה עלי
ותוצאות.
-עליך להיות תקיף ולא לוותר להם -תתמודד איתם ואל תפנה אותם אלי
-אל תבטיח הבטחות שאינך יכול לעמוד -זכור אתה לא קובע כלום עדיין
בהן.
-תזהר מאנשים הרוצים תמיד לשים -אין לי חשק להחליף כל פעם מנהל
רגליים.
-המנהל לפניך לא הצליח להשתלט -אם לא תצליח תעוף...
על העבודה
-ביחידה יש אוירה טובה -אני מקווה שלא תקלקל אותה
בין המנהל החדש לארגון
-יש יחידות ועובדים שיש לשמור איתן -אתה צריך להיות ממזר ופיקח לשרוד
על יחסים.
-תלמד את מפת יחסי הכוחות בארגון. -אתה תהיה גם פוליטיקאי בצד שלי.
-יהיו כאלה שינסו למשוך אותך אליהם. -אל תשכח למי צריכה להיות נאמנותך
-אם תצליח יש לך עתיד אצלנו. -ארצה להיתפס כקולט עובדים טובים.
בין המתמנה ללקוחות
-תקפיד על הקיים. -אני לא רוצה חידושים והפתעות
-צמצם תלונות מוצדקות. -אל תביא לכך שאצטרך להגן עליך
-אל תצא מעורך לספקם, אין להם גבול. -אנחנו צריכים לשלוט בלקוחות
-לתת מעבר כדי לספק לקוח מחייב אחרים. -אל תעשה לי רעשים במערכת
לסיכום
היינו רוצים מנהלים ממונים מזן אחר אך ישנם כאלה ובמיוחד במגזר הציבורי ששיקולים: אישיים, פוליטיים צרים, פחדים, צבירת עוצמה, והשפעה מניעים אותם.
יש להכירם להתייחס אליהם בהכשרה, הדרכה והנחיה של מנהלים גם אם פחות נעים לדבר על כך. במרבית הארגונים ובמיוחד במגזר הציבורי, הכוח, הסמכות וההשפעה הם שמניעים לא פחות ולעיתים אף יותר מהמקצועיות.
מקורות להעמקה
- יעקב ויטנברג, תעתועי ההשקעה בסגנון הניהול, פאי, אפריל 2021.
- יעקב ויטנברג ,הקונפליקט המובנה בין נבחרים לפקידות, המקרה של משרד האוצר: פאי, ינואר 2021.
- יעקב ויטנברג, מנהל ללא כאבים, משאבי אנוש, אוגוסט 1990, עמודים 67-68.
- יעקב ויטנברג, המנהל הישיר קטליזטור ליישום הנלמד במסגרות הדרכתיות, המפעל, פברואר-עמודים 16-19
- יעקב ויטנברג, האם מועמדים הנבחרים לתפקידי ניהול בית ספר בשיטה הקיימת של מכרז הם הטובים מבין המועמדים, פאי, דצמבר 2020
- יעקב ויטנברג, מדוע משרדי ממשלה שורפים זמן, מצפצפים עלינו ועל מבקר המדינה, האם יש תרופה מצילת חיים או חיסון לשיפור תפקודם?
Page Options