בלוגים של חברי הקהילה

Photo of נעמה בר-און Naama Bar-onOffline

קהילת המעריכים בתוך הארגון איפ"א-פאי מקדמת פעילויות שונות לטובת המעריכים. אחת מהן היא סדרה מתגלגלת של מפגשי קהילה, כיום בזום, אשר מקבלים גוון שונה בתקופות שונות. המפגש האחרון הובל על ידי ד"ר הלנה קימרון וד"ר סיגל ריננרס ועסק בשאלות של אפקטיביות / impact של ארגון.


Photo of יובל דרור Yuval DrorOffline

איזה מן פתוח ארגוני יהיה רלוונטי לעולם שייווצר עם שוך המשבר?
מפגש זה יועד לחשוב ביחד על כיווני התפתחות והשתנות של הפרופסיה של הפתוח הארגוני בשנים הקרובות. מגפת הקורונה שהפכה ל'מפגע עולמי' מהווה נקודת אי-רציפות בתהליכים רבים וייתכן שגם בהתפתחותו של המקצוע שלנו. היא מזמנת מציאות של תנועה חוזרת על עצמה אל 'סף הכאוס' וחזרה ממנו, תנועה שיש בה מרכיבים אפשריים של פיצוליות (bifurcation) – הזדמנות להיווצרותו של כיוון חדש המהווה שינוי פרדיגמטי.
במפגש נשוחח במליאה ובקבוצות קטנות על כיווני התפתחות אפשריים של הפרופסיה על בסיס מגמות (האטה, שינוי, האצה) שכבר היו לפני המגפה ועל אפשרויות ההיערכות שלנו כיחידים וכארגון לקראתם.
המפגש נשען על סדרה של שישה פוסטים שכתבתי בתקופה האחרונה הכוללים 7 נקודות מבט שאני מציע לעיון:
•ארגונים כסוכני שינוי
•החברה האזרחית במשולש הכוח מול הפירמות העסקיות והשלטון
•Generative O.D.
•קהילות ללא מרחב קיום משותף
•השלכות של מהפכנות טכנולוגית
•פרופסיה המתבססת על מדע, תיאוריות ועובדות
טבע האדם


Offline

בהמשך למפגש הפורה שהיה ב24/5/20, מצורפת המצגת שהוצגה וסיכום הנקודות שעלו במפגש.
כפי שהוצע נמשיך לפתח את הכיוונים שעלו בצוות מתנדבים קטן ובהמשך ניזום מפגש בו תוצג עבודת הצוות.
תודה לכל מי שהשתתף


Photo of יובל דרור Yuval DrorOffline

דו"ח הממצאים ממפגש ה'שולחנות העגולים' של אנשי מערכת החינוך מחודש מאי 2020 פורסם למשתתפים. כאן אני מציע בנוסף לממצאים את הניתוח והמסקנות שלי (שכותבי הדוח אינם שותפים להם) שמסביר את הממצאים ומציע כיוון התקדמות שעשוי לחולל מפנה. בשולי הדברים עולה שאלת האחריות של היועץ הארגוני כשהוא לוקח יוזמה במרחב החברתי. כאשר לקיחת יוזמה מנהיגותית זו איננה יוצרת מנהיגות חינוכית שתוביל מהלך משנה מציאות, האם ראוי לנו לסגת ולזנוח את התפקיד שלקחנו על עצמנו ביציאה לדרך?


Photo of בעז מונקOffline

בתאריך 26.5.20 התקיים מפגש שיח אינטרנטי בשולחנות עגולים של השותפים ללמידה ברשויות המקומיות – תלמידות ותלמידים, הורים, מורות ומורים, מנהלות ומנהלים ובעלי תפקידים ברשויות המקומיות. במפגש דנו בשאלה: 'מה לוקחים מימות הקורונה להמשך ואיך מובילים ביחד'. את המפגש יזמו והנחו קבוצה של יועצות ויועצים לפיתוח ארגוני חברי עמותת פ.א.י – פיתוח ארגוני ישראלי.
להלן ריכוז ופירוט התובנות עיקריות מהמפגש – אותן סיכמו וערכו ד"ר יובל דרור, ד"ר אורי לנדאו ובעז מונק.


Photo of יעקב ויטנברג Jacob WittenbergOffline

בימים אלה חלק מהארגונים צריכים להמציא עצמם מחדש. הביטוי 'המצאה מחדש' הנפוץ בשיח הארגוני, הוא מאתגר למדי. לצד החזרה לשגרת קורונה בנהלים ובהנחיות העבודה, חשוב להשקיע בצורה מושכלת בחשיבה יצירתית וחדשנות ארגונית. הקורונה מחייבת אותנו להטיל ספק באורחות חיינו, בתפיסת המציאות, בהנחות לגבי העתיד, בכללים שחיים על פיהם ובכללים המנחים ארגונים. עמימות מדרבנת לשאילת שאלות נכונות
גישת ״רב רעיון״ המוצגת במאמר זה עונה לאתגר על ידי ״תפריט״ עשיר ומגוון של מנגנונים יישומיים המגדילים כמותית רעיונות, יוזמות ושיפורים. הגישה עוזרת לכל ארגון להגדיל משמעותית את כמות ואיכות הרעיונות וההצעות בנוגע אליו, ומשפרת את היחס של מספר יישומים למספר הצעות. המדובר בגישה המיועדת "להגדלת הראש" "לחשיבה אחרת".
מנגנוני רב רעיון בהם דן מאמר זה מייצגים כלים יישומיים שכל ארגון יכול לעשות בהם שימוש, תוך התאמה לצרכיו ולאופיו. יתר על כן, 'רב רעיון' מעודד את הארגון להמציא בהשראת המנגנונים הקיימים, מנגנונים חדשים משלו.
מטרת המנגנונים לחזק את ״שרשרת היזימה״ הארגונית.
המנגנונים מעוררים חשיבה אסוציאטיבית אך גם אנליטית, ובכך שמפעילים את ״המוח השלם״ – את האונה הימנית והשמאלית לסירוגין. .
בגישת רב רעיון שני שלבים הנחוצים לכל פעולת שינוי בארגון. האחד, אבחון פוטנציאל היצירתיות בארגון, והשני, התאמת מנגנונים מתוך ארגז גדול של עשרות מנגנונים ובהשראתם לפתח נוספים המתאימים לארגון וליישמם.


Photo of מנחם חורב Menachem HorevOffline

מהו הרגל אבן הראשה ? ולמה זה חשוב


Photo of יעקב ויטנברג Jacob WittenbergOffline

במאמר זה אציג את ציוני הדרך שלי כיועץ ארגוני במסע לאיכות ומצוינות בשנים 1984-2020 ואצרף תובנות אישיות הרלוונטיות לימינו אנו. מסעי עבר דרך ייעוץ לרשויות מקומיות, מחוזות במשרד החינוך שכללו 50 בתי ספר, בתי חולים, משרדי ממשלה, ומגזר שלישי. ברשימת המקורות בסוף המאמר מפורטים הספרים, המאמרים והפרסומים המתעדים חלק מתהליכים אלה.


Photo of אבי בורגר Abraham BorgerOffline

הביטוי "חזרה לשגרה" מעורר התנגדות בקרב רבים הטוענים, במידה לא מבוטלת של צדק כי השגרה שהייתה לא תחזור במהרה וייתכן שחלקה עבר זמנה. לצד זאת חוזרים חברי הארגונים במדורג לארגוניהם- חברות, מפעלים ומוסדות. המאמר מציע התערבות ממוקדת ופשוטה לקליטת העובדים לאחר תקופה ארוכת ימים שמלווה בחוויות. בבסיס ההצעה עומד עקרון הרציפות שמכוון לגשר מעל קטיעה. של שגרה. המאמר מתאים את העקרון למאפייני משבר הקורונה.


Photo of בעז מונקOffline

מהרגע בו נסגרו בתי הספר ונכפתה על מערכת החינוך למידה מרחוק, לנו, ב-פ.א.י., היה ברור שיש לנו תפקיד ומקום לסייע למערכת החינוך להתמודד עם המציאות החדשה שנכפתה עליה – של למידה מרחוק. וגם, שסיוע מקצועי זה צריך להתבצע בשיתוף קהילת היועצים לפיתוח ארגוני שלנו, שעבדו ועובדים במערכת החינוך.
בתאריך 16.4.20 קיימנו מרתון היוועצות עמיתים בקבוצות קטנות, שהונחו על ידי יועצים מתנדבים מהקהילה המקצועית: ד"ר אביבה אלמוג, ד"ר יעל בודואן, אבי בורגר, ד"ר יורי גלי, ד"ר שושי רייטר, איתן שטיינפלד וארי שלף.
האתגר של איתור הזדמנויות במציאות החדשה שנוצרה הנחה את המרתון ומלווה אותנו גם כיום עם השאלה מה מההזדמנויות שהמציאות יצרה אכן יקבל המשכיות בתהליכי הלמידה במערכת החינוך "ביום שאחרי". מחשבות ורעיונות שיכולים לסייע במימוש הזדמנויות להתחדשות חינוכית במהלך השלב הקרוב במערכת החינוך – של יציאה מהחדרים וחזרה מדורגת ללימודים, נמצאים בנייר המסכם שלהלן, המביא את עיקרי הדברים שעלו במרתון.
נשמח להמשך שיתוף בחשיבה ובעשייה הייעוצית במערכת החינוך.


Search this area

About this channel

  • 7,326 views
  • 40 articles
  • 832 followers
     

Recent Comments

  • ממחאה למהפכה: איך יכ…
    נורית רוזוליו ‬‎Nurit Rozolyo says:
    ובכן, האם פאי תמנף את האנרגיות והתובנות ?  עלינו להביא אותן לשולחנו של שר החינוך!!
    3 weeks ago
  • מודל עיקרון הרציפות …
    חנן הכסטר says:
    מאמר יפה ומועיל!
    אבי, תודה רבה!
    7 weeks ago
  • מרתון יועצים - איתור…
    Avi Shahaf says:
    שלום לכולם
    שמיי אבי שחף ואני יועץ ארגוני שעובד שנים רבות עם מערכות חינוכיות. קראתי את המסמך המעניין, ואשמח להיות שותף לתהליכי חשיבה המשכיים.
    נקודה מרכזית שמתעוררת אצלי היא המפגש בין תפיסה של top down, שמאפיינת את מערכת החינוך בכל רבדיה, מול תהליכים של bottom up שהמציאות החדשה יצרה. לצד זה - שליטה מול האצלה; אמון מול חשדנות; מקומו של המפקח.
    תודה
    אבי
    2 months ago
  • מנהיגות בימי קורונה …
    Raffi Lev says:
    איוה חגי ניב Eva Hagi-Niv 
    איוה ראשית תודה על  ההתייחסות המפורטת והמעניינת. כמה הארות ומחשבות בעקבות מה שכתבת:
    - אין ספק שהמילה מנהיגות משדרת אנרגיה שגורמת ראשית לחיבור ואח"כ להנעה לכיוון של עשייה. כל הזיקה בין המנהיג להולכים אחריו מבוססת על זה.
    - האבחנה בין מנהיגות להתנהגות מנהיגותית היא לטעמי רצף אחד בין החלק הזהותי לחלק ההתנהגותי אשר יש ביניהם קשר.
    2 months ago
  • מנהיגות בימי קורונה …
    איוה חגי ניב Eva Hagi-Niv says:
    הי רפי
    תודה על הבלוג המרכז היטב את מערכת המושגים והתפקידים המשתנים בעת משבר (כמו זה שאנחנו חווים עכשיו). אני אשתתף בזום בתחילת מאי, ויש לי כמה הערות שהייתי רוצה לשתף כבר עכשיו.

    בעיני מנהיגות משמעה חיבור עמוק בין שדר של אדם אחד או קבוצה לחזון האישי – אם תרצה לפרדיגמה האישית -  של יחידים המרכיבים 'קהל'. החיבור הזה מאפשר הנעת אנשים לעשייה בכיוון…
    2 months ago
  • מנהיגות בימי קורונה …
    איוה חגי ניב Eva Hagi-Niv says:
    הי רפי, ראה מה שכתבתי בקובץ מצורף
    2 months ago
  • לעת משבר עסקי כדאי י…
    ליאורה טלמור Liora Talmor says:
    תודה יובל. העלית נקודות מאד חשובות ומענינות.
    3 months ago
  • ספר מהדורה 5 המפתח ל…
    ‪Maya Bensaadon‬‏ says:
    תודה רבה יעל
    3 months ago
  • הספר סינרגיה ארגונית…
    אריה פישביין Arie Fishbein says:
    רמי שלום
    תודה רבה ממתין לקבל את הספר. הוא נראה ממש מעניין ושימושי
    3 months ago
  • נקודות לשיחה על היער…
    יובל דרור Yuval Dror says:
    בשמחה
    3 months ago

Viewed 7,326 times