מאמרים ובלוגים מקצועיים

כאן תוכלו למצוא אוסף מאמרים שפורסמו לאורך השנים על ידי אנשי מקצוע בקהילה.

רוצים לפרסם מאמר? זה פשוט וקל. פרסמו בלוג בערוץ הבלוגים של הקהילה או מאמר בערוץ המאמרים. שימו לב רק לזכויות יוצרים - אין לשכפל תכנים שפורסמו במקומות אחרים

מאמרים ובלוגים של חברי הקהילה

הפיתוח הארגוני ״הקלסי״ ארוך, מעייף ומתיש את הלקוחות. הואצורך זמן, תקציבים ומשאבים ארגוניים רבים. אפשר וצריך במיוחד בתקופה זו להגיע לתוצאות טובות דרך על ידי פיתוח ארגוני יעיל, מהיר וגמיש. מוטב לקבל השראה מהתערבויות קצרות מועד בפסיכותרפיה וייעוץ המהוות את חוד החנית של החדשנות בפרקטיקות הטיפוליות ושיש לגביהן ראיות לאפקטיביות גבוהה. פיתוח ארגוני מהיר מחייב ״פיתוח ארגוני עצמי״ של היועץ או חברת הייעוץ בדרך עבודתו והתארגנותו.

מקצוע הייעוץ הארגוני נמצא בפריחה. עשרות יועצים ארגוניים מצטרפים למקצוע מידי שנה. עם זאת, הייעוץ הארגוני עדיין לא הפך לפרופסיה בעלת מוניטין מקצועי מוכר ומוערך, הטומן בחובו אתיקה מקצועית, ואחריות כלפי המקצוע, הקולגות, הלקוחות והחברה כאחד, בסיס ידע שניתן להעברה, ומערך ערכים מוסכם ומקובל למתן השירות. לכל אחד מאתנו אחריות ושותפות בחתירה להשיג זאת. לכן חשוב שנכיר את ״הפינות האפלות״ המהמורות בדרך ונימנע מלהיכנס אליהן. קיימת ביקורת, שראוי לבדוק את עוצמתה, שמחד יש ליועצים הארגוניים כוח והשפעה רבה אך לצידה גם ספקות לגבי עומק הידע המומחיות המקצועית שלהם.

אנו בעידן של תהליכים ״מטומטמים״ ביורוקרטיה הרסנית, אי ודאות (ימי קורונה העליזים), מורכבות ודינמיות על גבול הכאוס. אלה מחייבים ״להחזיר עטרה ליושנה״ את צוותי השיפור לקדמת תהליכי השנוי בארגון. צוותי שיפור מספקים מתודולוגיה סדורה וכלים לקבלת תמונת מצב ארגונית ברורה והחלטות מהירות ובעיקר לצמצום ״מפעל הזבל״ הארגוני ואחוזי הצלחה גבוהים של 65%.

רבות נכתב על נושא המצוינות בחינוך כשהיעד העיקרי הוא כיצד להפוך את איי המצוינות במערכת, ליבשות. כלומר, כיצד משנים את המצב שבו 25% מבתי הספר טובים ומעלה, 50% בינוניים ומטה ו-25% חלשים עד גרועים. האם ההתפלגות הנורמלית הזו היא כורח המציאות ואינה ניתנת לשינוי?

מדדים הם בני הזוג האידיאליים של ״תוצאות״ בהן עסקתי במאמרי הקודם. מדד הוא ״מד חום״ המוחדר לארגון כדי להבינו ובעיקר לשיפור ביצועיו, שכן ״מה שאי אפשר למדוד, גם אי אפשר לשפר״. קיימים ארגונים שמודדים ״כל דבר שזז״ וכאלה שיש להם את כל התירוצים למה לא כדאי…

המציאות המשברית בה מצויים מרבית הארגונים הפועלים בשדה החברתי בישראל מזמינה חשיבה רעננה על צורות ההתארגנות במגזר השלישי.
כדי לסייע בהתמודדות עם האתגר, פ.א.י - פיתוח ארגוני ישראל, מתן משקיעים בקהילה וחברת הייעוץ תארא חברנו לשיתוף פעולה בליווי תהליכים…

הגישה התוצאתית לא משנה רק את חשיבתם ודרך עבודתם של מנהלים ועובדים אלא גם את עבודתם של יועצים ארגוניים. יועצים ארגוניים מוערכים על תרומת עבודתם לתוצאות ולא רק ביחס לשיפור תהליכים ארגוניים, ניהוליים או אישיים. התוצאה היא שצריכה להנחות אותנו ולא דרכי הביצוע, קרי מה צריך לעשות ולא איך צריך לעשות. חשוב להתרחק מהמודל בו אני מאמין כפתרון קסם לכל חולי, ולחדול מהתאמת צורכי הארגון לארגז הכלים שאוחז בהם היועץ הארגוני ותחומי התמחותו. יש לאחוז בבסיס רחב של מודלים, גישות וכלים ומתוכם לשלוף אובייקטיבית את זה שמתאים לארגון מסוים במצב מסוים כדי להשיג את מירב התוצאות.

למה חדשנות חשובה במיוחד לצמיחה בתקופת מגיפה?
יצירתיות תלויה בקרבה פיסית? לא לכל אורך הדרך
מה הבדל בין עבודה מרחוק לעבודה בצוותים וירטואליים?
איך לעודד חדשנות כשנפגשים מעט?

הדרכה ללא מערכת הערכה היא כמו טיל ללא מערכת בקרה.
בימים אלה, תקציבי ההדרכה מצטמצמים ובעלי העניין בהדרכת מעוניינים להיות בטוחים שההדרכה כדאית מבחינה כלכלית ושתוצריה יתרמו תורמת לשיפור ביצועים אישיים וארגוניים. הדרכה בוודאי תורמת ואינה מזיקה במרבית המקרים, אך קבלת ההחלטה האם להשקיע משאבים רבים בהערכה על חשבון יותר פעולות הדרכה, מציפה שאלות שיענו במסגרת המאמר. מתי מוטב להסתפק בשאלוני שביעות רצון להערכת תגובות? ומתי אנו חייבים בהערכה ברמות גבוהות של ביצועי עובדים והארגון? ״שם המשחק״ הוא לכן התאמת סוג ,עומק הערכה והכלים למטרות ויעדי התוכנית הספציפית.

Load More

מאמרים של חברי הקהילה

TitleViewsRating
  סיכום שיח בשולחנות עגולים אינטרנטי של השותפים בשטח במערכת החינוך, 050620 (1).pdf
בתאריך 26.5.20 התקיים מפגש שיח בשולחנות עגולים אינטרנטי של השותפים ללמידה ברשויות המקומיות – תלמידות ותלמידים, הורים, מורות ומורים, מנהלות ומנהלים ובעלי תפקידים ברשויות המקומיות. במפגש דנו בשאלה: 'מה לוקחים מימות הקורונה להמשך ואיך מובי…
252 
  פ.א.י. - סיכום דברים ממרתון יועצים לפיתוח ארגוני במערכת החינוך, 16.4.20.pdf
מהרגע בו נסגרו בתי הספר ונכפתה על מערכת החינוך למידה מרחוק, לנו, ב-פ.א.י., היה ברור שיש לנו תפקיד ומקום לסייע למערכת החינוך להתמודד עם המציאות החדשה שנכפתה עליה – של למידה מרחוק. וגם, שסיוע מקצועי זה צריך להתבצע בשיתוף קהילת היועצים לפיתוח …
256 
  וובינרים, הדרכות ולמידה, איך עוברים לסביבה וירטואלית - PDF (2)
קובץ PDF אשר מסביר על הנושא של למידה בזום - ZOOM
185 
  וובינרים, הדרכות ולמידה, איך עוברים לסביבה וירטואלית - PDF
קובץ PDF אשר מסביר על הנושא של למידה בזום - ZOOM
398 
  שאלות בעולם כאוטי.pdf
המאמר עוסק בשאילת שאלות במציאות שבה שאלה כשלעצמה מחוללת שינוי ומציע מגוון גישות והדגמות של שאלות שמיועדות לחולל שינוי. זהו מאמר בהתהוות שמזמין תגובות.
273 
  תמונת השער.png
תמונת העטיפה
351 
  מקונפליקט ל"נונפליקט"
מאמר מאת: דר' אמיר כפיר · פורסם בגיליון ה-13 של איפא-J · קונפליקטים הם חלק בלתי נפרד מחיינו האישיים, המקצועיים והלאומיים. יש לנו נטייה לתפוס ולהתמקד בהיבט השלילי בטבעו של הקונפליקט. דר' אמיר כפיר מציע נקודת מבט נוספת…
513 
  כשאת אומרת ייעוץ, למה את מתכוונת?
מאמר מאת: דר' ורדה זילברברג, דר' שני קונה, רונית קורץ · פורסם בגיליון ה-13 של איפא-J · המאמר מציג את ממצאיו של מחקר שנועד לשפוך אור על תפיסת היועצים והייעוץ הארגוני בעיני ה'לקוחות'. · איסוף הנתונים נעשה…
595 
  איזה מטה הארגון שלך צריך?
מאמר מאת: גב' נעמי פסה , גב' רות יערית חי וגב' רוני רובין · פורסם בגיליון ה-13 של איפא-J · הכותבות מציעות מודל הממפה את הדפוסים האפשריים לעבודת מטה, מודל המבוסס על הליווי הייעוצי למטה אמ'ן במהלך תהליכי שינוי ש…
507 
  צוות הודעת נפגעוּת - מהות וייחוד
מסירת הודעת נפגעוּת היא מעשה של צוות, ולא פעולה של יחידים. על כן יש להתאים את מערך ההכשרה כבר מהקורס הבסיסי. מאת: ד"ר יורם גלי
302 
  אנרגיה לצמיחה והתחדשות
סולם הצרכים של מסלאו - OUT...סולם רצונות - IN · תפקיד מנהל משאבי אנוש - IN – CCO...OUT · המהפכה בארגוני המחר החדשים · מאת:ד"ר ברכה קליין תאיר
462 
  הגידו כן לזקן ?
נכתב על ידי עפרה בן ישי ומיכל זיגלמן והוא עוסק במנהיגות רלוונטית למאה ה-21. המאמר מנסה להתוות דרך אחרת למנהיגות רלוונטית תוך מאמץ ליצור ברית בין מנהיגים למונהגים. · מגזין האיגוד הישראלי לפיתוח ארגוני Ippa Journal
333 
  כשאהיה גדול – על הפסיכואנליזה של חזון וערכים ארגוניים
אופיר צ'רניאק, יועץ ארגוני, חיל האויר, לוקח אותנו אל מחוזות הפסיכואנליזה. הגישה הפסיכואנליטית ליעוץ ארגוני מקבילה בין אנשים לארגון ומניחה כי קיימת השפעה של כוחות, גורמים ודחפים לא מודעים - על התנהגויות פרטים וקבוצות במסגרת הארגון. ·…
371 
  לפתוח מרחב בארגונים - מרווחים ומרוויחים
מאמר מאת טובה אורבוך ואבנר הרמתי · מגזין האיגוד הישראלי לפיתוח ארגוני Ippa Journal · בכנס איפ'א האחרון בחודש פברואר 2016 , התקיים מפגש שיח בשיטה של 'מרחב פתוח'. · הפעילות המוצלחת הניבה מספר לא קטן של ייזמו…
377 
  רשתות חברתיות בארגונים
לאחר השתתפות בסדנה בנושא רשתות, נוצרה הסכמה בקרב הנהלת איפ'א על הצורך לפעול ליצירה של קהילה מקצועית מחוברת ומקושרת. הסכמה זו נולדה מתוך ההבנה של הערך הרב בקהילה כזאת עבור חברי איפ'א. המאמר הראשון בגיליון עוסק ברשתות חברתיות ומארגן …
341 

Viewed 8,579 times