"אתיקה בזום"
כללי התנהגות ראויים במפגשים במרחב הווירטואלי
משבר הקורונה האיץ באופן דרסטי את השימוש בטכנולוגיות המאפשרות שיחות ומפגשי וידאו - לשימושים אישיים ומשפחתיים, לעבודה בארגונים, לתהליכי למידה שונים (כדוגמת "וובינרים") וגם לטובת עולם הייעוץ ואף לעולם הטיפולי.
מטרת המסמך שלפניכם לספק דגשים להשפעתה של "סביבת העבודה" שעבור רבים מאתנו היא חדשה, או פחות מוכרת ולהפנות את תשומת הלב למספר סוגיות - חלקן קשורות ל"כללי נימוס" חדשים הנדרשים וחלקן, סוגיות רגישות, הנוגעות לאופן שבו אנו נדרשים ליישם את כללי האתיקה במרחב העבודה הווירטואלי.
ריכזנו לשימושכם מספר המלצות וכללי התנהגות המאפשרים לנו להתמודד עם המצבים הייחודיים שמרחב העבודה הזה יוצר.
- התייחסות לזמן:
- על המשתתפים להיות נוכחים בזמן המיועד למפגש. רצוי להיכנס לחדר הזום מספר דקות לפני מועד ההתחלה הפורמלי ולוודא מראש תקינות המיקרופון והמצלמה.
- מנחה המפגש חייב להיכנס רבע שעה לפני כולם על מנת לוודא שכל האמצעים הטכניים פועלים כנדרש.
- חוויית נוכחות - נימוסי השיח הקבוצתי:
- כאמירה בסיסית - מגבלות מרחב העבודה הווירטואלי יכולים ליצור תחושת ניכור וריחוק חברתי ורגשי בין המשתתפים. על כן, ראוי לשאוף להתנהגות אנושית, סובלנית ואמפטית, מעבר למקובל במפגשים הפיזיים.
- ראוי להיות נוכחים באופן מלא במפגש ולא לעסוק בדברים אחרים בבית או במחשב.
- ראוי להיות במקום קבוע ולהימנע מתנועה במרחבי הבית והחוץ. התנועה ושינוי מתמיד של הרקע יוצרים "רעש ויזואלי" לכל משתתפי המפגש.
- יש לוודא סביבה שקטה ללא רעשי רקע ולסגור את דלת החדר.
- רצוי להעביר את המיקרופון למצב "מושתק" כאשר לא מדברים.
זכרו להעביר את הנייד למצב השקט, ולא לענות לשיחות נכנסות (כפי שנהגנו במפגש פיזי עם נועצים). - במפגשים מרובי משתתפים - ההשתתפות במפגש תהיה עם מצלמה מופעלת לאורך כל המפגש בכדי למנוע תחושה של ספק נוכחות - ספק נפקדות.
- כאשר מישהו מציג תוכן (בעיקר במפגשים מרובי משתתפים) - רצוי לשאול שאלות דרך הצ'אט ולבקש רשות דיבור באמצעות לחצן היד.
- במפגשי וידאו קשה לשמוע מספר אנשים בו זמנית. השתדלו לא להיכנס לדברי חבריכם ולאחר סיום הדיבור עדיף לחזור למצב "מושתק".
- בעיקר במפגשים בני 4 משתתפים ויותר - עדיף להשתמש במחשב ולא בטלפון סלולרי. (בשימוש במכשיר סלולרי, ניתן לראות עד 4 משתתפים, התמונה צרה יותר ויצרת חוויה של "נוכחות מרוחקת").
- רצוי להתאים את שם המשתתף כשם מלא ובמידה שנדרש גם התאמה לקונטקסט (לדוגמה – הוספת התפקיד "יועץ" / "מנחה").
- נראות:
- חשוב לדאוג לתאורה נאותה בחדר, להאיר את הפנים, להימנע מישיבה עם אור אחורי חזק מאחור או לפני חלון גדול ומואר (על מנת להימנע מסנוור יתר משתתפי השיח).
- נוכחות עם הופעה מכובדת - לבוש מתאים, לא לאכול, ולא לשכב.
- רצוי לשבת באופן שבו כל הפנים מופיעות על המסך, שהחלק העליון של החזה/כתפיים - תופסים את רוב התמונה. מחד, לא להסתיר חלק מהפנים ומאידך, לא להיות מרוחקים מדי (בדומה לתמונת פספורט).
- דיסקרטיות:
- ראוי לשמור על סודיות ודיסקרטיות המשתתפים, בדיוק כמו במפגשים פיזיים (ואולי אף יותר).
- יש לקיים את הפגישה בחדר סגור ללא נוכחים שאינם מוזמנים לפגישה.
- במפגש בו מתקיים שיח בקבוצה - אין להקליט מפגשי זום ללא הסכמת כל המשתתפים על-מנת לשמור על סודיות ופרטיות המשתתפים. כמו כן, נדרשת הסכמת כלל המשתתפים באשר למי ניתנת הרשות לצפות ולהקשיב להקלטה מעבר למשתתפים עצמם.
- במפגשי למידה מרובי משתתפים - במידה והמפגש מוקלט, מנהלי המפגש חייבים לתת על כך התרעה מראש למשתתפים.
- רצוי לזהות חד-חד ערכית את המשתתפים והרשאתם להשתתף בפגישה על מנת לוודא שרק המורשים להשתתף יהיו נוכחים.
- המפגש מיועד רק למי שזומן אליו. אחרים המעוניינים להצטרף או לצפות במפגש, נדרשים לבקש את רשות מנהלי המפגש. ראוי שמנהלי המפגש יעדכנו את המשתתפים על מצטרפים חדשים, מעבר לזימון המקורי.
נשמח לתובנות אתיות נוספות ולהערות / הארות
* ניתן להעביר התייחסויות לוועדת האתיקה בדוא"ל פ.א.י: office@pai-net.org.il
מסמך זה נכתב ביוזמה ובהובלה של בני שדה ובשיתוף פעולה עם ועדת האתיקה